Een pareltje in Azië - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Anneloes en Tom - WaarBenJij.nu Een pareltje in Azië - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Anneloes en Tom - WaarBenJij.nu

Een pareltje in Azië

Door: Tom en Anneloes

Blijf op de hoogte en volg Anneloes en Tom

10 November 2013 | Laos, Luang Prabang

Omringd door de grote, toeristische trekpleisters Thailand en Vietnam, is Laos een oase van rust in Azië. Hoewel ook dit land ontdekt is word je hier niet omver gelopen door hordes toeristen. Daarnaast is de bevolking vriendelijk, oprecht behulpzaam en heb je niet continu het gevoel dat je wordt afgezet. Bovendien zijn de bussen goed, rijden ze op tijd (soms vertrekken ze zelfs te vroeg) en is de balans tussen het aantal stoelen en passagiers redelijk goed. Verder is de natuur spectaculair en zijn er veel Franse invloeden, die vooral terug te vinden zijn in de architectuur en in de keuken... Dus tja, wat wil een mens nog meer? Wij in ieder geval niets en Laos kwam voor ons op het juiste moment.

We zijn onze trip in dit fijne land begonnen in het zuiden. Hier liggen de '4000 Islands'. Door honderden vertakkingen van de Mekong rivier is er een soort delta-gebied ontstaan met veel kleine eilanden. Op een aantal hiervan kun je verblijven. Wij hadden gekozen voor de kleine Don Khon. Hier vind je (in tegenstelling tot de andere eilanden) geen feestende backpackers, maar zit je midden tussen de locals. Helaas hebben we wegens een voedselvergiftiging de eerste dagen alleen de badkamer gezien... Gelukkig hadden we genoeg tijd om na deze beroerde start het prachtige eiland op de fiets te verkennen. Ook zijn we een middag met een bootje op pad gegaan om de (helaas uitstervende) Irrawaddy dolfijnen te spotten. Met succes!

Vanuit het zuiden zijn we naar Pakse gereisd om daar vervolgens in de nachtbus naar Vientiane te stappen. In deze bus hadden we een klein tweepersoonsbed dus na een redelijke nacht kwamen we in de hoofdstad aan. Vientiane lijkt meer op een kleine provinciestad dan op een hoofdstad. Het centrum is klein, rustig en overzichtelijk. Naast wat tempels, een nightmarket en een leuke rooftopbar is er niet veel te zien. Wij hebben hier dan ook behoorlijk wat tijd in koffietentjes doorgebracht en ons tegoed gedaan aan stokbroodjes, croissants, pain au chocolat, verse jus en goede koffie. Heerlijk die Franse invloeden!

Na Vientiane was Vang Vieng onze volgende stop. Tot een paar jaar geleden was deze plaats vooral bekend vanwege het 'tuben'. Met andere woorden: in een opgeblazen binnenband de rivier afzakken en heel erg veel drinken bij de diverse bars onderweg. De combinatie van veel drank en een snel stromende rivier heeft de afgelopen jaren voor nogal wat slachtoffers gezorgd. De regering heeft geprobeerd hier wat aan te doen door veel van de bars te sluiten. Daarnaast wordt de activiteit nu door veel locals afgeraden. Er zijn nog wel wat verdwaalde backpackers die een poging wagen maar de hele hype eromheen is verdwenen.
De omgeving van Vang Vieng is waanzinnig dus wij hebben het tuben absoluut niet gemist! Zodra je het centrum uit rijdt laat je niet alleen de stad maar ook een groot deel van de toeristen achter. Met een brommer hebben we een dag rondgetoerd door het prachtige landschap. Om je heen zie je rotsformaties, rijstvelden, riviertjes, lagunes en grotten. Af toe moet je uitwijken voor een kudde koeien of krijg je een lamme hand van het terug zwaaien naar de lokale kids.

Na een paar heerlijke dagen zijn we via een indrukwekkende route naar Luang Prabang gereisd. Deze plaats ligt in het noorden, aan de Mekong en was vroeger de koninklijke hoofdstad van Laos. Het sfeervolle centrum van dit stadje staat op de Werelderfgoedlijst en trekt hierdoor veel toeristen. Door het grote aantal tempels wonen er in Luang Prabang ook veel monniken. Het is leuk om op een terrasje naar de mix van mensen te kijken. Verder barst het centrum van de gezellige kroegen, mooie winkels en spa's. Elke avond is er een nightmarket waar je je geld kunt uitgeven aan souvenirs en lekker eten. Vanuit Luang Prabang worden veel activiteiten aangeboden in de omliggende jungle. Wij zijn naar een olifantenkamp gegaan om hier voor Mahout te spelen. Twee dagen lang hebben we met de dieren gespeeld, gezwommen en tochten gemaakt. We waren de enige toeristen en hierdoor was het extra bijzonder! 's Avonds konden we bij de familie aanschuiven voor een locale maaltijd en een glas zelfgestookte whisky (80% alcohol!). Anneloes kreeg direct een baby van een maand oud in haar armen geduwd, met de mededeling: you like baby? You can take home! We hebben het kindje maar snel terug gegeven... Vanuit het olifantenkamp hebben we ook een bezoek gebracht aan de Pak Ou Cave. In deze grot staan 2500 Boeddhabeelden.

Vanuit Luang Prabang zijn we, na even twijfelen, naar Bangkok gevlogen! Heerlijk om 1,5 uur in het vliegtuig te zitten i.p.v. ruim 24 uur in de bus...
Vanuit Bangkok zijn we naar de eilanden Koh Mak en Koh Chang gegaan. Hier hebben we een kleine week genoten van het eilandleven. De laatste 1,5 dag in gezelschap van een deel van de familie Ouwerkerk (goede vrienden van de familie van Anneloes). Super leuk en heel gezellig om hen aan de andere kant van de wereld even te zien.

De komende maand gaan we een heel ander deel van Azië ontdekken. Gisteren zijn we namelijk aangekomen in Kathmandu, de hoofdstad van Nepal!

• 10 November 2013 - 11:00

Ineke:

Op de eerste plaats heel hartelijk dank voor de geweldige felicitatie op mijn verjaardag op de juiste dag en het juiste uur.Ik zat nl. Inde auto van Jaap en werd ontvoerd naar de golfbaan, daar mocht ik spelen met mijn 3knullen,dat is uniek zij hebben bijelkaar een single handicap,dat was voor mij alleen maar kijken hoe goed en ver die ballen gingen,zilt bakte ik er niet veel van,maar het was erg gezellig vooral daarna.Maar nu over jullie weer een geweldig verslag over plaatsjes waar ik simpele ziel nog nooit van gehoord had,maar nu weet ik het het valt me op dat de mensen bijna overal zo vriendelijk zijn,ik vraag me af of dat hier in Nederland ook zo is.Ik ga met mijn hele gezin dus 17personen met kerst naar de Ardennen in een heeeeel groot huis met alles er op en aan Ikheb er veel zin in en zal jullie daar ook een uitgebreid verslag over doen Ik eindig maar weer met genieten hier is het nu echt regen en herfst! Liefs ineke

• 10 November 2013 - 12:07

Jaap Christiaansen:

Lieve Tom en Anneloes,

super gaaf om dat allemaal te lezen en te zien, hele mooie foto's, wij zijn afgelopen zomer met de kids in thailand geweest en ook rondgereisd. Het was een onvergetelijk leuke trip, alleen minoesch at niets behalve pizza en chips! Mama was erg blij met jullie kaart vorige week, we hebben een hele leuke dag gehad en een foto gegeven van alle kinderen en klein kindereen, dat vond ze erg leuk, veel plezier nog in Lima en tot gauw, groetjes Jaap mireille en kids

• 10 November 2013 - 15:58

Tante Sas:

Beste Anneloes en Tom,
    Het ziet er weer prachtig uit. Ik kan me voorstellen dat jullie het prettig vinden eens wat meer rust te vinden na de drukte in het land dat jullie achter je hebt gelaten. Maar zo ervaar je wel dat ieder land iets eigens heeft. Blijf genieten en vooral ook oppassen met het voedsel. Niet prettig als je een tijdje op het toilet door moet brengen!
    Veel plezier en tot een volgend bericht!
    Groetjes, tante Sas xx

• 10 November 2013 - 18:57

Anja:

Hoi Lieverds,

Geweldig om het allemaal weer te lezen, mooi verhaal met super ervaringen! Behalve jullie voedselvergiftiging.... Dat was minder/ maar gelukkig niet zo erg als bij Anneloes in Lombok.
    Net al even contact met jullie over de eerste ervaring in Nepal. Lijkt ook weer geweldig geworden, mooie tijd daar!

Liefs Karel en Anja

• 10 November 2013 - 21:05

Hetty Ouwerkerk:

Mooi verslag.ben erg benieuwd naar de verhalen van nepal omdat ik daar zelf ook ben geweest en ook de foto,s straks.
    Heel veel goeds gewenst wederom.

• 11 November 2013 - 01:19

T.Ing:

Heerlijk weer te lezen over jullie belevenissen!
    En zo zie je maar dat 'een goed begin is het halve werk' niet noodzakelijkerwijs omkeerbaar is ;) Na een 'valse start' toch een prima verblijf in Laos! (Mooi ook die zonsondergang trouwens....)
    Goede reis verder maar weer, met veel mooie ontmoetingen en nieuwe, dierbare herinneringen! Dikke knuffel, t.Ing

• 11 November 2013 - 09:56

OMA:

Wat een fijn verslag.Het doet me zo goed,als ik lees hoe jullie genieten.Van het land,de bevolking en ook het diverse eten.Al kan je daar ook goed misselijk van worden!!!!!!Ik was heel erg verrast met het telefoontje.Geweldig dat dit mogelijk is.Nu zijn jullie wat dichterbij gekomen.Nepal. Al duurt het nog 2 maanden ik ga nu toch aftellen.Vrijdag ga ik naar Breda,ontmoet daar Carla Peter en B.J en gaan we door naar Bavel.Ik ben erg benieuwd.Lieve twee blijf genieten en een stijve pakkerd van OMA