2500 kilometer dwars door Patagonië - Reisverslag uit Chile Chico, Chili van Anneloes en Tom - WaarBenJij.nu 2500 kilometer dwars door Patagonië - Reisverslag uit Chile Chico, Chili van Anneloes en Tom - WaarBenJij.nu

2500 kilometer dwars door Patagonië

Door: Tom en Anneloes

Blijf op de hoogte en volg Anneloes en Tom

05 Februari 2013 | Chili, Chile Chico

Het is maar goed dat we een dagboekje bijhouden. We zijn pas een kleine 3 weken op reis maar we hebben al zoveel gezien en meegemaakt. Ons vorige verhaal eindigde met de aankondiging van een 18 uur durende busrit, dit verhaal
begint bij het einde van die rit en de aankomst in Puerto Madryn.

Puerto Madryn ligt aan de voet van de Patagonische Meseta, een hoogvlakte die hier afloopt naar een wijde baai, de Golfo Nuevo. Ten noorden van de Golfo Nuevo ligt het schiereiland Valdés, een wereldberoemd natuurreservaat dat sinds 1999 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Het gebied is vooral beroemd wegens de zeer rijke fauna en dit is dan ook de voornaamste reden om het te bezoeken. Veel mensen komen ook om walvissen te spotten maar wij wisten al dat het daarvoor nu niet het goede seizoen is. Bij aankomst in het hostel hebben ook wij direct een tour geboekt naar Peninsula Valdés. De dag dat we deze tour (een soort Argentijnse safari) hebben gemaakt was het hoogtepunt van ons verblijf in Puerto Madryn. Vroeg in de ochtend werden we opgehaald door onze gids Hugo, een leuke vent van 36 jaar die wat weg had van een indiaan. Hij heeft ons gedurende de dag niet alleen veel verteld over de flora en fauna van het gebied maar hij heeft ook veel informatie over Argentinië gegeven (tradities, gewoontes, gebruiken etc.). Daarnaast heeft hij ons kennis laten maken met Mate, de locale thee van hier (sterk maar lekker). Tijdens de tour hebben we ontzettend veel dieren gezien; slangen, gordeldieren, struisvogels, lama's, walrussen, zeeleeuwen, zeehonden, pinguïns en dieren die een kruising zijn tussen konijnen en honden. De plek waar de zeeleeuwen en zeehonden zich huisvesten is de enige plek ter wereld waar orka's de zogenoemde beach-hunt uitvoeren. Dit bekent dat zij een klein beest uit de branding pakken om die vervolgens op te eten. Helaas hadden wij niet het geluk dit te zien maar dat heeft de pret niet gedrukt.

Na drie dagen Puerto Madryn hebben we de bus naar El Calafate gepakt. Dit is een rit van 22 uur met een overstap in Rio Gallagos. Aangezien we in Zuid Amerika zijn kun je bij elke busrit minimaal 2 uur optellen want bussen hebben sowieso vertraging. Op zich zijn de busritten goed vol te houden, de stoelen zijn vergelijkbaar met de stoelen in de business-class van een vliegtuig. Daarnaast wordt je door de steward geëntertaind met o.a. het spelen van Bingo! Best grappig om met de hele bus te strijden om een fles wijn.

El Calafate is een plaats in de provincie Santa Cruz en het is gelegen aan de zuidelijke oever van het Argentinomeer. Veel toeristen bezoeken deze plaats omdat je vanuit hier gemakkelijk naar de ten westen gelegen gletsjers in het Nationaal park Los Glaciares kunt. De bekendste gletsjer is Perito Moreno en dit is dan ook degene die wij bezocht hebben. 'S ochtends hebben we onder leiding van een gids een wandeling langs het meer gemaakt waarbij we al zicht hadden op de gletsjer. De Perito Moreno gletsjer eindigt namelijk in een fjord waarbij het ijs 60 m dik en 5 km breed is. De gletsjer is in zijn geheel net zo groot als Buenos Aires. Na de wandeling zijn we met de bus naar balkons gebracht van waaruit je prachtig zicht had op de gletsjer. Deze balkons zijn een paar kilometer lang dus je kunt de gletsjer vanaf verschillende kanten bekijken. Aangezien de ijsmassa elke dag 1 tot 2 meter schuift hoor je continue gekraak en zie je ijsblokken (ter grote van flatgebouwen en auto's) in het water vallen. Het is onbeschrijfelijk hoe mooi en indrukwekkend het is om voor zo'n gigantische massa ijs te staan. We vinden ook dat de foto's geen goed beeld geven van de werkelijkheid. We hadden 3 uur de tijd voordat de bus weer zou vertrekken, dit lijkt lang maar vooral Tom (Anneloes had het na 3 uur een beetje koud), had nog wel een paar uur langer willen blijven kijken.

Vanaf El Calafate hebben we per bus het eerste deel van de Ruta 40 afgelegd. Dit is de Route 66 van Argentinië. We hebben 800 kilometer gereden over voornamelijk onverharde wegen (elk stukje asfalt werd met gejuich ontvangen) en gedurende de gehele dag zijn we 3 estancia's (Argentijnse ranches) tegen gekomen. Moe en onder het stof kwamen we 's avonds aan in Los Antiguos, een klein plaatsje vlakbij de grens van Chili. 'S ochtends zagen we dat we hier echt niets zouden kunnen beleven en hebben we besloten om meteen de bus naar Chili te pakken (12 km verderop). Daar kwamen we aan in het kleine vriendelijke plaatsje Chile Chico, de plek waar we dit verhaal schrijven. Chile Chico ligt aan het één na grootste meer van Zuid Amerika (Lago General Carrera/ Lago Buenos Aires) en dat maakt de omgeving schitterend. We hebben besloten hier tot donderdag te blijven en dan de boot en de bus naar Coyhaique te pakken. We hopen dat Chili iets goedkoper is dan Argentinië, daar hebben ze namelijk last van een hyperinflatie waardoor alles drie keer zo duur is als vorig jaar. Maar belangrijker: wat we nu van Argentinië gezien hebben hadden we absoluut niet willen missen, deze herinneringen zijn onbetaalbaar!

Ps. Zodra mensen in Argentinië hoorden dat we uit Nederland kwamen begonnen ze direct te praten over Máxima en het feit dat zij koningin wordt van Nederland. Het is hier uitgebreid op het nieuws geweest en we hebben het ook op voorpagina's van kranten en tijdschriften gezien. Iedereen is ontzettend trots dat zij dit bereikt heeft en dat willen ze graag aan ons benadrukken!

• 05 Februari 2013 - 15:41

Ilse:

Loesje en Tom!

Ziet en klinkt geweldig zeg!! Loes, ik zie je al als een dolle om die fles wijn in de bus strijden, haha.
    Roger en ik gaan einde dit jaar naar Argentinie en Chili, ik denk dat ik jullie verhaal erbij pak om alle hotspots te checken, handig! :)

Geniet er lekker van en kom maar door met die foto's, erg leuk om te zien hoe jullie daar aan het genieten zijn.

Veel liefs vanuit A'dam,
    Ilse

• 05 Februari 2013 - 15:45

Chantal Van Eijnatten:

Heej lieve nicht en Tom! :D
    Weer super om jullie nieuwe avonturen te lezen; kijk al uit naar alle nieuwe foto's want jullie verhaal klinkt weer SUPER! :D
    Blijf genieten, blijf nieuwe mooie dingen ontdekken in die 'verre uithoeken' op moeder aarde :)

Ben trots op wat jullie doen!
    Ontzettend veel liefs en dikke zoen uit Finland

• 05 Februari 2013 - 16:05

Mireille En Jaap Christiaansen:

Lieve Tom en Anneloes,

Wat een heerlijke verhalen krijgen wij al te lezen van jullie. We kunnen het echt helemaal meebeleven. Heel veel plezier weer in Chili en zijn benieuwd naar jullie volgende reisverslag.
    x Jaap en Mireille

• 05 Februari 2013 - 16:48

Bren :

Super bericht!!!
    Wat zijn jullie aan het genieten! Enne leuke trui en groene broek! Xxx

• 05 Februari 2013 - 19:56

Maarten:

Goed verhaal. We hoeven ons dus geen zorgen om jullie te maken.

Sjoerd harm baas en ik maken ons op voor de jaarlijkse ski-trip.
    Morgen vertrek.
    Ik zal halverwege duitsland de wijn-bingo 's opperen :-)

Have fun!

• 05 Februari 2013 - 20:42

Sjef En De Familie:

Nog maar net onderweg en nu al zo veel meegemaakt! Waanzinnig mooi om jullie verhalen te lezen en van een afstand proberen mee te leven met jullie ervaringen. Heel veel geweldige momenten de komende dagen nog, bij ons in NL verwachten we opnieuw sneeuw vannacht. X

• 05 Februari 2013 - 22:18

Marja En Thomas:

Een mooi reisverslag! Leuke foto's! Zo kunnen we zelf ook een beetje meereizen. Dat gaat lekker zo met jullie. Geniet ervan.
    Groeten van de"Franse" buren.

• 06 Februari 2013 - 10:22

Hans En Rietje:

Even een kleine reactie. We hebben de foto's nog eens bekeken en konden ons weer volledig in jullie belevingswereld verplaatsen. Het zijn voor het leven onuitwisbare indrukken!!
    Komen jullie nog terug in Argentinië ? Mendoza , Salta , Jujuy , etc. ??
    Blijf veel opschrijven want er komt nog zoveel op jullie nog lange reis. Succes.
    ( oud) oom Hans en Rietje

• 06 Februari 2013 - 12:50

Kitty:

Lieve Anneloes en Tom,

Wat zien jullie fantastische dingen zeg! Die gletsjer geweldig!! Leuk hoor al die foto's, je krijgt er echt een goede indruk van. Jullie zijn inderdaad nog maar net weg en dan al zoveel gezien, wat gaat er allemaal nog komen??
    Valt het lange reizen in die bussen wel een beetje mee? Wel leuk dat je geamuseerd wordt in de bus. En comfortabele stoelen, dat valt me alles mee hoor! Ik denk dat het in Chili iets anders is, maar ook leuk om mee te maken natuurlijk.
    Is het met jullie gezondheid ook nog allemaal goed? Zo te zien wel hoor op de foto's.

Ik wens jullie weer een geweldige verdere reis toe! En natuurlijk hartstikke bedankt voor het uitgebreide verslag, zo goed geschreven trouwens. Jullie kunnen reisgidsen gaan schrijven!!

Veel liefs,
    Kitty

• 11 Februari 2013 - 10:00

Oma Uit Sittard:

Lieve Twee
    Wat heerlijk,dat ik met jullie heb kunnen praten bij tante Ingrid.Ik kon jullie wel zien,maar jullie mij niet.Als het goed is zijn jullie nu op Chili Chico,maar daar hebben jullie wel een hele reis voor moeten maken.Ik hoop,dat jullie op de wijngaard kunnen werken.Even wat inlopen op de hoge uitgaven.Veel liefs en succes.Oma

• 12 Februari 2013 - 10:18

Sylvia Van Oers:

Hoi Anneloes & Tom,

Wat een geweldige avonturen hebben jullie nu al meegemaakt, gaaf om te lezen en mooie foto's ook!
    Heb jullie link even opgevraagd bij Timing Roosendaal, want ben erg benieuwd naar alle verhalen. Zo kan ik jullie af en toe volgen vanuit het koude NL ;)

Heel veel geluk&plezier samen en enjoy Chili!!
    Liefs Sylvia